Friday, March 1, 2013

Sebelum apa apa..

Read! Read! Read!

Kali ini aku post dalam keadaan suasana yang agak aman dan damai. Dengan udaranya yang nyaman sejuk, di lagukan pula dengan lagu bertajuk krikk krokkk oleh artis cengkerik dan katak lepas hujan dengan diri dalaman yang telah sembuh sedikit, Alhamdulillah. Kali ni tentang tajuk yang sering kita dengar dan dari kecik kita dah didik dengan tajuk ni.

Iman dan Islam.

Apa itu Iman dan Islam? Apa ya? What that? Maaza?

Oh yaa. That lifestyle. Islam style not gangnam style. *puihh.

Islam adalah agama yang diredhoi Allah. Agama yang betul sebetulnya. The ways of life lah kata omputeh ;)
Ianya syumul(menyeluruh). Islam datang bukan nak halang semua perkara tapi dia nak tunjuk bagaimana. Ucap saja syahadatain(La ilaha illalAllah, Muhammadur RasulullAh) kita akan dilabel dengan Muslim atau orang Islam. Masuk saja Islam, kita ditaklif(tanggungjawab) sedikit. Tapi taklif tu ada ganjarannya. Apa dia? Pahala atau syurga ;)

Tiada tuhan melainkan Allah dan Muhammad itu pesuruh Allah.


Apa dia kerjanya? Solat lima waktu, pergi haji bagi yang mampu, puasa, dan bayar zakat. Pastu ada lagi, buat baik dan tinggalkan yang jahat. Senang je, ye senang kalau kena caranya :D


Apa itu Iman? 

Iman adalah mutiara~ Opps! ternyanyi, maaf suara saya tak sesedap macam Maher Zain tapi sedap macam Sami Yusuf ;) Ahaaa abaikan. Back to the story, Iman ni kita punya 'antibody'. Takde benda ni habes, macam macam boleh jadi. Gulp. Iman ade tahap tahap dia. Dan ketahapan ni bergantung pada siapa orangnya.

Iman para nabi, menaiiiiiik je. Tak pernah turun, sebab mereka ma'sum(terpelihara). 
Iman para malaikat pulak statiiiiik je. Tak turun dan tak naik. Sebabnya mereka ni tiada nafsu.
Iman manusia? Gulp sekali lagi.
Iman manusia ada naik, ada turun. Ada yang turun naik guna tangga, ada yang turun naik guna lift. Amboi dia. Guanne leh jadi gitu erk? Sebab...manusia ada nafsu dan selalunya nafsu manusia mendorong manusia untuk buat perkara mazmumah(keji). Eee takot.

Nah, resepi kejayaan para penghuni syurga.

Mata. Sebelum melihat apa apa, pastikan mata kita 'ditapis' dengan Iman dan Islam terlebih dahulu.

Mulut. Sebelum berkata kata, pastikan mulut kita 'ditapis' dengan Iman dan Islam terlebih dahulu.

Telinga. Sebelum mendengar apa apa, pastikan telinga kita 'ditapis' dengan Iman dan Islam terlebih dahulu.

Tangan dan kaki. Sebelum melakukan apa apa, pastikan tangan dan kaki kita 'ditapis' dengan Iman dan Islam terlebih dahulu.

Organ dalaman. Sebelum apa apa, pastikan 'dicelup', 'dicicah' dahulu dengan Iman dan Islam. Baru sedap, perhhhh!

So, sebelum apa apa terjadi, sebelum kita nak jadi apa apa, pastikan kita ada kelengkapan yang asasi iaitu Iman dan Islam. Tanpa dua ni, berkemungkinan kita bakal jatuh ke lembah maksiat dan dosa dan akhirnya ke neraka lah kita. *Minta dijauhkan.

Apa perlu buat? Pelajarilah ilmu agama then nak jadi apa jadi lah. Kita nak doktor yang beriman, pilot yang soleh, dan lain lain kerjaya yang belakang dia ada title bakal penghuni syurga. InshaaAllah amin :)

So, just do it.

No comments: